Forum

Forum

Welkom op het Olympus forum.
Ontmoet hier mede-Olympus-gebruikers, ontdek tips & tricks van anderen en deel je mooiste foto’s!

Je dient in te loggen om een nieuw onderwerp of bericht aan te maken. Inloggen · Registreren

gebruik van macro 60mm.

Goedemorgen

Het zal vast wel aan mij liggen: maar waarom heb ik zoveel moeite met 't gebruik van 60mm.?

Ik heb gebr.aanwijzing wel ...tig gelezen en schakelknopje op verschillende standen gehad, maar stel dat ik detail van een insect heel close wil fotograferen, dan krijg ik het never scherp! Tip: op manuaal focus lukt mij niet en tip altijd op F 2.8 ook niet. Voordat ik evt. tussenringen ga aanschaffen, wil ik eerst dit onder de knie krijgen.

Wie kan het mij toch uitleggen? Zodat ik plezier in deze lens krijg? Vast bedankt voor geduld en advies!

Steffie

Hallo,

Prima dat je een pas op de plek doet, om eerst de basis goed te zetten!! Dat is ook altijd mijn advies. Doe de dingen stap voor stap!

Deze macrolens gaat niet verder dan 1:1. Dat wil zeggen dat de afbeelding op de sensor gelijk is met de afmetingen van het origineel. Deze afbeeldingsmaatstaf kan alleen als de lens op de dichtstbijzijnde focusafstand is ingesteld. Dat kun je idd met het draaiknopje aan de zijkant doen. Draai dit knopje door de veerdruk en zie dat de afstand aanwijzer naar de kleinste waarde 'loopt'. Nu kom je langzaam met de camera richting het onderwerp en op een gegeven moment zie je dat het onderwerp scherp wordt. Dan kun je niet verder dichterbij komen. Je kunt de foto maken. Het leren scherpstellen is idd een lastig dingetje als je begint met macro fotografie, maar gelijk ook het belangrijkste. Dit leg ik uitgebreid uit -en met veel zelf oefenen- in mijn macro workshops.

grt van Raymond!

Raymond geeft je goede raad.

Macrofoto´s maken is leren, leren en veel doen, vooral in het begin gooi je heel veel weg, daarna gooi je nog veel weg.
Niet opgeven op een gegeven moment heb je de slag te pakken.

Ik heb de 30 mm macro en daar zitten geen knopjes op dus wat dat betreft kan ik je niet helpen.

Ik zet mijn camera op AF+MF stand, focus peaking aan, in mijn geval met rode lijntjes.
Camera stelt scherp, ik corrigeer met de scherpstelring op de lens en zie aan de rode lijnen waar het scherptepunt ligt. Eventueel kun je het scherptepunt 2 keer vergroten als je dat prettig vind. Dan is het een kwestie van je camera stil houden, ook gewenning.

Ik kom er z.s.m. op terug, ga dit weekend driftig oefenen. De 1ste uitleg van Raymond spreekt al tot mijn verbeelding, nu toepassen!

Vast bedankt en goed zonnig weekend.

Steffie.

Mooi dat je zo enthousiast bent! Dan gaat het je zeker lukken. Met de camera dichterbij is natuurlijk hetzelfde als je camera vast op statief en het onderwerp dichterbij. Dat laatste is een garantie voor scherpe opnamen. Misschien is dat een idee om een boost voor je zelfvertrouwen en vertrouwen in je materiaal te krijgen?

Je had het in de eerste instantie over details van een insect. Dat gaat je niet lukken met de 60mm macro, maar moet je eigenlijk ook (nog) niet willen. Dan moet je namelijk gaan vergroten en daarbij nemen de uitdagingen alleen maar toe.

1:1 is al lastig genoeg en daarmee kun je echt schitterende macro foto's maken hoor! Laat je hoofd niet gek maken met portretten etc van insecten....

Fijn weekend en heel veel succes en vooral plezier met je macro fotografie!

grt van Raymond

Ik heb ook dezelfde lens en begrijp de 1:1 instelling van deze lens niet. Zodra ik de knop door de veerdruk duw dan verschuift het rode wijzertje naar 0.19/0.62

Als ik dan ga focussen op een voorwerp verloopt het wijzertje naar bv 0.23/0.76

Doe ik hier iets fout? Moet ik voor de 1:1 stand mijn camera op handmatig focussen instellen?

Is er ook een macrolens van Olympus verkrijgbaar waarbij ik nog meer details van bv een insect kan fotograferen?

Hoi Nick,

De meeste macrolenzen kunnen 1:1 weergeven. Dat wil zeggen dat je zo dicht op je onderwerp scherp kunt stellen dat het beeld op de sensor even groot is als het onderwerp, of een deel daarvan natuurlijk.

Heel bewust schrijf ik hier dichtbij scherpstellen, want daar gaat je vraag over.

Je hebt namelijk pas macro (1:1) als de lens op de kortste afstand is ingesteld, dus 0,19m vanaf de sensor gemeten.

Je wilt dus een macrofoto gaan maken (1:1) en de draait daarom het wieltje tegen de veerdruk in en ziet dat de marker naar de kortste afstand loopt. Maar de werkelijke afstand van je onderwerp is iets groter, dus als je de ontspanknop iets indrukt gaat de camera scherpstellen op de iets grotere afstand, in jou voorbeeld 0,23m. De marker loopt dus iets terug naar de grotere afstand. Niks mis mee.

Wil je perse een macro foto maken in 1:1, dan stel je de camera weer in met het wieltje en gaat met de camera naar je onderwerp toe. Net zolang tot je scherp ziet wat je scherp wilt hebben, dan druk je op de ontspanknop en de camera gaat weer scherpstellen. Je zult zien dat de camera nu nauwelijks terug zal lopen. Zit je te dicht op je onderwerp (minder dan 0,19m) dan kan de camera niet meer scherpstellen en krijg je een onscherpe foto. Je kunt in de kortste afstand ook de MF instellen, dan zal de camera niet scherpstellen en moet jij zorgen voor een scherpe foto door de afstand tussen het onderwerp en je camera te variëren.

De meeste beginnende macro fotografen hebben moeite met het scherpstellen. Daarom heb ik een workshop gebouwd waar dit goed uitgelegd en vooral geoefend wordt. Als je naar buiten gaat in het middagdeel, dan heb je er meer lol aan, omdat je scherpe foto's zal maken.

Zoals eerder aangegeven: bij het begin beginnen en kleine stapjes maken. Dan leg je de goede basis om zelf verder uit te bouwen en het plezier erin te houden.

Dankjewel voor je zeer uitgebreide antwoord. Ik ga met deze informatie eens flink aan de slag en oefenen met de 60mm lens.

Translate »