Forum

Forum

Welkom op het Olympus forum.
Ontmoet hier mede-Olympus-gebruikers, ontdek tips & tricks van anderen en deel je mooiste foto’s!

Je dient in te loggen om een nieuw onderwerp of bericht aan te maken. Inloggen · Registreren

Olympus 25mm f/1.8 of 45mm f/1.8

Hallo allemaal,

Ik wil voor mijn Olympus EM1 Mark I camera nog een lens kopen voor mooie portrait opnames. Momenteel bezit ik de standaard 12-50mm zoomlens, 300mm telelens en de 60mm macrolens.

Ben zelf nog niet zo thuis in wat nu exact het verschil is tussen de 25mm f/1.8 en de 45mm f/1.8 Beide hebben een vaste brandpuntsafstand, maar wat betekent dit nu in de praktijk?

Welke van deze twee lenzen zou dan de beste keuze zijn?

Hoi Nick,

Algemeen wordt de 45mm meer gezien als de portretlens. Houd er echter wel rekening mee dat je met de 45mm meer afstand moet houden tot je model om de zelfde afbeeldingsmaatstaf te halen. Met portretten van alleen het hoofd of hoofd en bovendeel romp lukt dat eigenlijk altijd best. Wil je echter ook portretten ten voeten uit maken dan moet je zoveel afstand houden dat je dat alleen buiten of in een grote studio hebt.

Bedankt voor uw antwoord.

Het is me dan nog niet geheel duidelijk welke lens dan de beste keuze is.

De 25mm neigt dan toch meer groothoeklens tov de 45mm?

Wil vooral portrait opnames maken van gezichten, voorwerpen, bloemen.

25 mm op MFT is vergelijkbaar met 50mm toen je nog met een (full frame)  filmpje werkte. De 45mm is te vergelijken met 90mm FF. Beide brandpunten heb je ook in je 12-50mm zitten. Bekijk eens welke brandpuntafstand je het meeste gebruikt hebt en/of probeer met een van beide brandpunten ingesteld eens hoe die beeldhoek bevalt. Pas dan beslissen.

Ik ben heel blij met mijn 45mm lens voor portretten. De 75mm vind ik nog mooier, maar die geeft een grotere afstand tot je model.

Verwacht met de 45mm (en met de 75mm) niet dat je heel dichtbij kunt focussen. Dat doet de 12-40 in elk geval beter en ik meen de 12-50 ook. De 25mm heb ik nooit gehad, gebruikt of vastgehouden, dus daar kan ik niet over oordelen. Wel was in de analoge tijd de 50mm/1.8 de lens die ik het meest gebruikte, ondanks dat ik ook groothoek en telelenzen had.

Misschien zitten er een paar leden van dit forum bij jou in de buurt en kan je eens langs gaan om een van hun lenzen te bekijken.

Heb besloten de 25mm en ook de 45mm aan te gaan schaffen en ben nu wat foto's aan het maken met de 45mm lens. Heb met deze lens al erg mooie resultaten behaald en ben er zeer tevreden over. Erg mooie bokeh effect ook! Met de 25mm lens kan ik toch wel dichterbij het onderwerp komen en die ga ik komend weekend eens goed proberen. Met mijn kitlens 12-50mm kon ik ook al aardig dichtbij komen, maar de minimale diafragma is F3.5 met deze lens. Minder lichtsterk dus. Met de 25mm en de 45mm kom ik tot F1.8. Al met al zijn deze twee lenzen een mooie toevoeging voor mijn camera.

Gefeliciteerd met je mooie aankopen.
Ik heb de 30 mm macro, voor mij als macrolens geweldig, maar ik laat hem ook steeds vaker op de camera zitten voor "gewoon" werk.
45 mm is niet het bereik wat ik vaak gebruik dus kan daar niets over zeggen.

Ik gebruik voor bijna alles de 12 - 100 lens. Is er dan een verschil tussen 45 of 25 mm t.o.v. de 12 - 100 als je die gebruikt en de 25 of 45 mm. En zo ja, wat zijn dan de verschillen? B.v.d. voor reactie.

Volgens mij is de 12-100 standaard minimaal F4 en de beide genoemde lenzen F1.8, een stuk lichtsterker dus.

Wat Bert zegt klopt helemaal Met de lichtsterkte krijg je ook een mooie "dunne" scherptezone en vaak fraaiere bokeh. Je moet dan wel met het diafragma ver open werken.

Translate »