Forum

Forum

Welkom op het Olympus forum.
Ontmoet hier mede-Olympus-gebruikers, ontdek tips & tricks van anderen en deel je mooiste foto’s!

Je dient in te loggen om een nieuw onderwerp of bericht aan te maken. Inloggen · Registreren

LR Frage

Hallo,

Ich habe öfters das der Hintergrund so rauschig aussieht.
Weis aber nicht genau wie das am besten weg zu kriegen aus.
ISO ist zB auf 400 und natürlich sind die Bilder meistens einen Crop.

Wie macht Ihr das nachträglich?

Habe mal ein Bild eingefügt.

Alwin

Geüploade bestanden
  • P2254313.jpg
  • P2254313-2.jpg

herkenbaar hoor, zie dta in mijn foto's ook, met welk programma ontwikkel je ze?

Gebeurt bij mij ook en ik los het in LR op met de verschillende settings bij verscherpen en ruisreductie. Mijn standaard settings daar zijn

Verscherpen
Hoeveel: 36, Straal: 0,8, Details: 36, Masker: 16

Ruisreductie:

Luminantie: 25, Details: 65, Contrast: 25, Kleurtint: 40, Details: 65, Vloeiendheid: 65.

Van daaruit shuif ik evenvtueel met de verschillende sliders tot ik tevreden ben.

oops, heb net gemerkt dat ik de post in het duits heb geschreven. Tja, als je Nederlander bent, in Duitsland woont en heen en weer gaat tussen verschillende forums, kan dat gebeuren. ?

Ik ga jouw settings eens proberen William.
Hartelijk dank alvast.

Alwin

Achja, ik gebruik LR 5.7

Hmmmm, tja.
Ben nog niet overtuigd.
Moet nog maar eens een beetje met de schuifjes spelen.
Heb ookal gebprobeerd het blauw uit te kiezen en dit deel dan separaat te bewerken. Heb het echter niet goed voor elkaar gekregen.
Misschien moet ik toch maar eens videos of zo gaan kijken of een workshop volgen.

Heb overigens kleur en uitsnede ook nog een beetje veranderd.

Alwin

Geüploade bestanden
  • P2254313-3.jpg

mijn settings zijn net iets anders

verscherpen scherpte 100, straal 0,8 (trandaard), details 35 (standaard) en dan vervolgens met de alt toets in aan het schuifje met het masker schuiven tot alle beeldruis verdwenen is. en de afbeelding rustig zwart wit is,  zie bijgaande printscreens. het masker verschilt van foto tot foto

Bij ruisreductie staat standaard op 0, daar schuif ik alleen maar aan als er echt ruis te zien is, ga bij bv 3200 iso naar 40 de rest laat ik standaard staan dus, 1600 iso naar 20

Geüploade bestanden
  • Naamloos-1.jpg

met masker aan, verschilt dus per foto

Geüploade bestanden
  • Naamloos-2.jpg

en het resultaat

Geüploade bestanden
  • TH44048.jpg

Kijk, ik ben dus duidelijk niet goed genoeg met LR (of PS) om dat voor elkaar te krijgen. In PS kan ik wel "gewoon" (handgetekend) met maskers werken, maar maskers maken op basis van het aanwezige beeld wil er gewoon niet in bij mij. Ook ik zal toch nog eens een paar uur video moeten gaan bekijken.

bovenstaande kan ook in photoshop, lees camera raw

Tonny,

Heb jouw methode ook gebruikt, maar zie dan om de vogel een kleine "rand".
Dit komt van het scherpen.
Heb nog een beetje aan de schuifjes geregld en denk dat ik nu zo ongeveer weet waar ik heen moet schuiven 🙂

Alwin

Geüploade bestanden
  • P2254313-4.jpg

mooi en zo blijven we spelen

Translate »